Ve čtvrtek 23. 10. se na radnici v Českých Budějovicích uskutečnila první veřejná prezentace a diskuze na téma cyklogenerel. Toto setkání vyšlo ze zadání města zpracovateli a snaze představit projekt široké veřejnosti, která měla možnost dávat své náměty přímo zpracovateli tohoto dokumentu.

Výsledky analytické části představil Ing. Adolf Jebavý z Brněnského studia ADOS, které dokument zpracovává. Hlavní závěry jsou tyto:

  • České Budějovice jsou ideálním místem pro cyklistiku a její další rozvoj
  • Území města je vhodné pro integraci cyklistů do hlavního dopravního prostoru
  • Malý podíl komunikací s cykloopatřením vs. celková délka komunikací
  • Fatální nedostatek cyklostojanů ve městě
Dopravní model – jak jezdí cyklisté v Českých Budějovicích. Zdroj ADOS
Sčítání cyklistů v Českých Budějovicích.
Sčítání cyklistů v Českých Budějovicích. Zdroj ADOS.

Po analytické části bude následovat část návrhová, kdy zpracovatel navrhne zásady tvorby dopravních opatření pro jednotlivé druhy komunikací. Navíc bude zpracován konkrétní návrh cyklistických opatření pro těchto pět úseků:

  1. Ul. Rudolfovská: Na Sadech – U Sirkárny
  2. Ul. Husova: Mariánské náměstí – Branišovská
  3. Ul. Novohradská: Mánesova – Mladé
  4. Ul. Lidická: Mánesova – Senovážné náměstí
  5. Ul. Pražská: Mariánské náměstí – Strakonická

Další částí je analýza nedostatků současné cyklistické infrastruktury. Zde tlumočíme prosbu zhotovitele o připomínkování. Jedná se o to, že vy co jezdíte v různých částech Českých Budějovic víte nejlépe, jestli jsou na cyklostezkách nějaké nedostatky. V tomto případě prosíme o jejich zaslání na náš email cyklo.budejovice@gmail.com nebo zde pod článek do komentářů. Přikládáme současnou mapu, kde jsou zachycena jednotlivá problémová místa na cyklostezkách.

Nedostatky současné cyklistické infrastruktury v ČB.
Nedostatky současné cyklistické infrastruktury v ČB. Zdroj ADOS.

Rád bych poděkoval všem účastníkům prezentace z řad politiků, novinářů i široké cyklistické veřejnosti za jejich zájem. Možná někteří lidé čekali konkrétnější závěry, ale musíme brát v potaz, že firma ADOS má kompletně zpracovat a odevzdat cyklogenerel až v závěru letošního roku. Jsem si jist, že příští prezentace už bude s konkrétními návrhy řešení, možná už s kompletním cyklogenerelem.

Pro zájemce zde přidávám odkaz na prezentaci, která obsahuje i zde prezentované obrázky. Ke stažení je ZDE.

Kompletní video záznam z prezentace naleznete na našem YouTube kanále a fotky v albu na Facebooku:

Věřím, že zlepšením podmínek pro cyklisty v Českých Budějovicích celkově změní kvalitu života k lepšímu pro všechny obyvatele města.

Jan Žvak

Cyklogenerel pro České Budějovice poprvé
Štítky:

18 komentářů u „Cyklogenerel pro České Budějovice poprvé

  • 24.10.2014 (18:32)
    Trvalý odkaz

    Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jaký je vlastně status lávky přes nákladové nádraží mezi Suchým Vrbným a Vídeňským předměstím – smí se tam legálně jezdit, anebo ty stovky cyklistů, kteří tam denně jedou, něco porušují? Protože SV jiné spojení vpodstatě nemá.
    A dále ještě námět: po překonání lávky, ať už je její status jakýkoliv, jedou všichni dále Průmyslovou ulicí – jenže tam stále je (pokud se nepletu a něco se v poslední době nezměnilo) zákaz vjezdu všem kromě autobusů. Nešlo by domluvit, aby i sem mohli cyklisté vjet legálně?
    No, a pak nedostatek bezpečných odstavných míst v centru, to je takový budějcký evrgrýn, že?
    Děkuji
    JC

    Reagovat
    • 26.10.2014 (6:47)
      Trvalý odkaz

      Dobrý den,
      bohužel se spojením Suchého Vrbného a centra je to přesně tak, jak píšete. Tedy přes lávku se nedá oficiálně dostat na kole. Teoreticky by měli všichni kolo přes lávku vést.
      Tento stav není dobrý, ale v současnosti s tím nelze nic dělat. Uvidíme jak to bude vypadat s tunelem. To je stále nejisté a nikdo neví jestli tunel bude nebo ne.
      Průmyslovou ulici jsme řešili na cykloskupině. Ideální by bylo řešení průjezd z Průmyslové přes semafory na to malé parkoviště u nádražní budovy a z toho parkoviště na stezku. V majetku města je pouze ulice Průmyslová, kde se na základě jednání zadal projekt pro zprůjezdnění této ulice cyklisty. Takže bude určitě povolen a uvidíme jestli tam budou piktogramy nebo cyklopruhy. Další jednání budou následovat ohledně značení pro cyklisty na tom malém parkovišti.

      Reagovat
  • 25.10.2014 (10:22)
    Trvalý odkaz

    Dobrý den.
    Mám podobný dotaz jako pan Ctibor. Jak je to s Dlouhým mostem, respektive s chodníky po stranách mostu? Tam se taky, pokud vím, nesmí jezdit na kole, ovšem realita je jiná. Zabývá se někdo tím, jak zpřístupnit most cyklistům? A na Dlouhé lávce je situace myslím stejná.
    Mým snem by byla cyklostezka po celé délce ulice Václava Talicha, tak aby navazovala na krátký, ale pěkný úsek ve Lhenické. Povrch té stávající je už v dost špatném stavu a myslím, že i motoristé by uvítali, kdyby ul. V. Talicha prošla rekonstrukcí. Jsou nějaké plány v tomto směru?
    Děkuji.
    Tomáš Minařík

    Reagovat
    • 26.10.2014 (6:46)
      Trvalý odkaz

      Dobrý den,
      situace je podobná, přesně tak, jak píšete. Na chodníku se jezdit nesmí, ale všichni tudy jezdí. Navíc občas tam stojí strážníci, kteří vybírají… V tomto se nechme překvapit návrhem studia ADOS, které má zpracovat řešení pro ul. Husovou od Mariánského náměstí ke křižovatce s Branišovskou.
      Ulice V. Talicha je logickým propojením. Je pravda, že je tam povrch strašný. Pokusíme se v tomto něco udělat a navrhnout to na cykloskupině. Navíc toto spojení pokračuje dál přes Lhenickou a po revitalizaci by zde mělo být propojení až k ZŠ Máj a na přilehlou cyklostezku G.

      Reagovat
    • 26.10.2014 (21:09)
      Trvalý odkaz

      Po Dlouhém mostě se cyklisté tak nějak tolerují. Ale čas od času někdo zavolá na měšťáky, že tam někdo nebezpečně projížděl, což má za následek následnou odpověď v podobě kontrol, kde vybírají 200 Kč. Za mne doporučuji při vjezdu na most se pořádně porozhlédnout až na jeho konec, jestli tam nějaký měšťák nečíhá a případně se vrátit zpět a projet druhou stranou :-).

      Co se týče těchto kontrol, nebo-li šikany města vůči cyklistům, chtěl bych se podělit o slova pana Ing. Jaroslava Mráze, která mi napsal:

      „Nesetkal jsem se s případem, kdy by policie zasáhla proti cyklistovi, který se chová s rozumem a neprovokuje.“

      K tomuto mohu pouze říci následující:

      Jednoho krásného deštivého červnového dne mě zastavila hlídka 2 městských policistů kolem 7:00 hod. (jel jsem do práce) u Lučního jezu a to prý z důvodu, že jsem přes tento most projel na kole a tvrdili mi že mi mohou dát pokutu až 2000,- Kč. Upozorňuji, že hlídka byla provokativně schovaná v suchu pod stromem, když „pršelo jako z konve“. Bohužel jsem nevěděl, o co jim jde, tak jsem radši uznal chybu, neboť mě tlačil čas. Vytáhl jsem občanku, oni si mě zapsali a já pokračoval dál. Druhý den jedu opět stejnou cestou a věnuji větší pozornost označení tohoto mostu a ejhle, vidím tam značku pro cyklo a pěší….!!!!!

      No, pokračování bylo na několik e-mailů s městskou policií Č.B. a jejich omluvou na konci.

      Takže, co se týče šikany cyklistů všeobecně – ano, v Českých Budějovicích jsou cyklisté městem šikanováni. Tedy aspoň já :-).

      Reagovat
  • 25.10.2014 (14:03)
    Trvalý odkaz

    Stálo by za analýzu zjistit, kolik lidí pracuje ve firmách na Vrbenské ulici a kolem navazujících cest, jaký je podíl těch, kteří by rádi jezdili do práce na kole, leč nemohou, protože skutečně není kudy a dopravní práce automobilů je v této ulici vysoká. Avšak i bez analýzy je jasné, že mnoho lidí by rádo nasedlo na kolo a jelo po přímé a spojité cestě, než stát fronty na semaforech před a pod vlakovým přejezdem. Vrbenská rozhodně stojí za jedno z prioritních řešení. Znamenala by současně propojení Suchého Vrbného a Dobré Vody a je v ní místo snad i přímo na cyclehighway.

    Reagovat
    • 26.10.2014 (6:45)
      Trvalý odkaz

      Dobrý den,
      ano, souhlasím, jakási analýza by byla určitě zajímavá. Jsem velmi překvapen, že i v současných dnech, kdy je po Vrbenské vedena objížďka směrem do Suchého Vrbného a provoz osobních i nákladních automobilů včetně autobusů je obrovský, je zde mnoho cyklistů, kteří se nebojí a tudy jezdí.

      Reagovat
  • 25.10.2014 (19:37)
    Trvalý odkaz

    Nedávno přibyly piktogramy na Lidické. Bohužel vedou pouze v úseku od napojení cyklotrasy 12 cca po konec zástavby.
    Chybí od konce zástavby k místu, kde cyklotrasa 12 odbočuje dále na Boršov. Celý úsek je na katastru města.
    Na opačnou stranu by se piktogramy hodily taky. Do centra sice vede trasa kolem Vltavy, ale je o hezký kus delší (cca 800 m) a řeší pouze tranzit. A pokud mám jet od Samsonu k poště v Rožnově, připadá v úvahu pouze alternativa B. Němcové, Strádova a to jen jednosměrně.

    Reagovat
    • 3.11.2014 (14:00)
      Trvalý odkaz

      Dobrý den, ano piktogramy vedou pouze takto. Je to prozatimní řešení, protože dále na Včelnou je plánována samostatná stezka podél silnice a policie byla proti umisťovat piktogramy tam, kde je povolená rychlost vyšší než 50 km/h. Na druhou stranu směr do města bychom rádi prosadili cyklopruhy a dále využití současného buspruhu i cyklisty.

      Reagovat
  • 25.10.2014 (19:39)
    Trvalý odkaz

    Další evergreen je Modrý most, respektive kombinace jednosměrek, stezek pro pěší a zákazů odbočení, takže při cestě od Slávie k poliklinice Jih 99% cyklistů buď pojede protisměrem nebo po stezce pro pěší. Zbývající procento objede blok. V opačném směru je na mostě nenápadná značka přikázaný směr, který neumožní odbočit vlevo. takže opět objíždět blok.
    Ve srovnání s Průmyslovou nebo Dlouhým mostem je to ale jen kosmetický problém

    Reagovat
  • 25.10.2014 (19:48)
    Trvalý odkaz

    Třetí věc – objížďky. Neřeší se. Příklady z posledních let
    1) při rekonstrukci lávky u vodárny byly několik týdnů zavřené oba objezdy. Upozornění bylo sice včas, ale objízdná trasa (cyklotrasa 12) neznačena
    2) rekonstrukce mostu Kosmonautů. Upozornění na uzavírku až těsně před ní, místo u předchozího mostu, kde by se dalo snadno odbočit a jet po opačné, břehu. I přes urgenci stejná situace při práci na opačném břehu
    3) výstavba protipovodňových opatření u Voříškova dvora. Pravobřežní cyklostezka uzavřena, zákaz vjezdu, objížďka neznačena.
    4) Nové Roudné – legální objížďka je zajížďkou 1,4 km po Lidické, navíc při cestě z centra ústí oficiální cyklotrasa (1018) na Plavskou až za posledním označením slepé a uzavřené ulice (pravda, málokdo si to nezkrátí z nábřeží přes parkoviště na přechod u zastávky). Logicky většina lidí jezdí skrz staveniště

    Reagovat
    • 3.11.2014 (16:09)
      Trvalý odkaz

      Toto jsme řešili na cykloskupině jako podnět a u příštích omezeních pro cyklisty by se měly objížďky vyznačovat. Děkujeme za podnět.

      Reagovat
  • 25.10.2014 (20:15)
    Trvalý odkaz

    Ještě pár bodů.
    * Mlýnská ulice – značená jako jednosměrka a obytná zóna. Je legální provoz cyklistů v protisměru?
    * park Na sadech, úsek mezi Haškovou a Českou. chodník blíže k silnici je v jednom směru značený jako stezka pro pěší, v druhém značka není
    * Křižovatka u Solní branky – bohužel se tu občas nějaký šílený cyklista vyřítí z branky na lávku bez ohledu na provoz na nábřeží. Chtělo by to značku nebo zrcadlo
    * Průjezd z Generála Svobody přes Parkoviště u Billy do Gerstnerovy ulice. Často využívané, ale je problém s rozhledem a očekávatelností v křižovatce s ulicí V Zátiší.

    Reagovat
    • 3.11.2014 (16:13)
      Trvalý odkaz

      O všem víme a některé body jsme už řešili. Mlýnská ulice – nepochopitelná, ale prý tam není šířka. S cyklogenerelem by se jednosměrky v obytných zónách a zónách 30 a jejich průjezdnost měly řešit jednodušeji. Propojení Generála Svobody a F.A. Gärstnera by mělo být jednou z priorit. Projede tudy opravdu hodně cyklistů. V ulici F.A. Gärstnera jsme navrhovali cyklopruhy namísto podélného parkování po otevření parkovacího domu. Díky za podněty.

      Reagovat
  • 28.10.2014 (22:12)
    Trvalý odkaz

    Ještě jednou bych zdůraznil problém Modrého mostu. Zákaz odbočení vlevo při cestě od polikliniky Jih směrem ke Slávii. Od Slávie nemožnost se dostat legálně přes Modrý most směrem na polikliniku Jih (chodník nebo jednosměrka). Lávka přes Mlýnskou stoku u Vrchlického nábřeží a Alešovy ulice. Je úzká a nejspíš pouze pro pěší, cyklistů tudy přitom jezdí hodně, když se chtějí vyhnout Mánesovce.

    Reagovat
    • 3.11.2014 (14:03)
      Trvalý odkaz

      Děkujeme za podněty. Co se týče lávky v Alšově ulici, tak už je vyprojektována nová a širší, navazující přímo na ulici Alšova. Oblast kolem Modrého mostu je opravdu problematická. Zkusíme toto téma dát v jednání.

      Reagovat
  • 30.10.2014 (21:23)
    Trvalý odkaz

    Nová cyklostezka podél silnice II/157 v úseku mezi kruháčem u Penny a kruháčem v Hodějovicích je naprosto nelogicky převedena na opačnou stranu silnice, kde končí do ztracena. Přitom na původní straně by ji šlo protáhnout pěkně až ke křižovatce, kde by mnohem logičtěji ve směru z města navazovala na oba dva potenciální hlavní směry (do Penny a ven z města)

    Místo, kde stezka přechází na druhou stranu by zasloužilo trochu zešikmit, aby se dalo ze stezky vjet lépe do silnice.

    Reagovat
    • 3.11.2014 (16:16)
      Trvalý odkaz

      Obecně téměř všechny křížení na stezce kolem zanádraží komunikace nejsou vyřešeny dobře… S tím teď ale bohužel nic neuděláme. Nyní můžeme být rádi, že tam stezka je a v budoucnu ji třeba částečně upravit. Každopádně u další podobné stavby je nutné tyto neduhy eliminovat.

      Reagovat

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..