Po nepovedené výstavbě zanádražní komunikace nebo rekonstrukce Žižkovy (z pohledu cyklistů) jsem doufal, že už se ve městě nebude rekonstruovat či stavět důležitá komunikace, kde nebudou zohledněni cyklisté a jejich bezpečný a plynulý provoz. Bohužel po projetí prvního úseku rekonstruované ulice Husova jsem zjistil, že jsem se hluboce mýlil. Vím, že tento projekt spadá do IPODu (Integrovaný plán organizace dopravy) a koridoru MHD a že byl projekt již dlouho hotov než byl zpracován cyklogenerel, takže je těžké zásadně měnit plány a projekty těsně před výstavbou, nicméně opatření, která znepříjemňují cyklistům jízdu tímto a přes tento  významný městský tah, tohoto charakteru nejsou… Připravil jsem si pár příkladů, které patří podle mne mezi ty nejzávažnější.

1. Buspruh

V případě, že cyklista nemůže do vyhrazeného buspruhu (nejedná se o cyklobuspruh), musí jet mezi ním a pruhem pro automobily. Tím se dostává do velmi nebezpečné a nepříjemné situace, kdy ho zprava předjíždí autobusy a trolejbusy a zleva automobily. Dopravní podnik nemá problém s cyklobuspruhy, pokud nejsou odděleny plnou čarou, kdy řidič autobusu nemůže pomalejšího cyklistu předjet. Ano, šířka buspruhu na Husově není optimální, nicméně i tak by bylo řešení vyhrazeného jízdního pruhu pro cyklisty a autobusy jistě vhodnější.

Buspruh na Husově třídě

2. Nový ostrůvek a změna světelné signalizace

Díky novému ostrůvku na křižovatce na Mariánském náměstí se již bohužel nevejde cyklopruh na Pražskou třídu ve směru od Sadů k OC IGY. Nový bipass je navíc velmi úzký a zamezuje bezpečnému předjetí cyklisty. Druhou nepříjemnou změnu jsem pocítil, když jsem jel z Husovy na Pražskou. Vybudovaný ostrůvek totiž slouží k současnému průjezdu aut od Sadů a z Husovy do Pražské. Jako cyklista se tak dostáváte mezi dvě jedoucí auta a následné přejetí do pravého pruhu, může být složité a nebezpečné.

Ostrůvek na Mariánském náměstí

3. Zamezení průjezdu z/do Haškovy ulice po cyklotrase B

Toto místo nebylo dobře vyřešené dříve, ale díky rekonstrukci Husovy ulice bylo pro cyklistu opravdu „zazděné“ aneb cyklisto SESEDNI z kola …

Zamezení průjezdu do Haškovy ulice

Trasa netrasa...

Drobnosti jako chybějící vymezené prostory pro cyklisty na křižovatce na Mariánském náměstí už neberu jako hlavní nedostatek rekonstrukce, ačkoliv nám byly na jednáních jako jediná „náplast“ slibované. Nakonec snad jen přidám ještě známou situaci o kousek dále, taktéž na trase B, a to jednosměrky v Panské a Hradební. Kudy tedy vlastně máme jezdit?

Panská a Hradební

Opravdu mne zaráží, že stále dál město tvoří cyklistům překážky, aby je pak v některých případech draze odstraňovalo (např. ulice Jírovcova, Čéčova, park 4 Dvory a další a další …). Nezbývá než nepřestávat na tyto chyby upozorňovat a doufat, že se to jednou změní. Je totiž škoda, že po povedeném vytvoření cyklopruhů na Novohradské se dostáváme opět o pár let zpět.

Lukáš Bajt

 

Husova: Cyklisté NEJSOU vítáni
Štítky:            

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.