V Paříži už jsem jednou byl a dokonce na kole. To jsme v roce 2011 jeli s Petrem Klikou a dalšími dvěma kamarády do francouzské metropole na kole dokonce už z Českých Budějovic. Tehdy jsme cykloopatřením ještě nevěnovali tolik pozornosti a navíc jsme městem spíš projížděli, než že bychom tam kolo využívali jako dopravní prostředek. To až letos na podzim, když jsme se tam s Jíťou a opět dvěma kamarády vydali, tentokráte však autem, jsem si Paříž užil jako cyklista a byl to opravdu skvělý zážitek.

Jedna z mála obousměrných stezek vede kolem Seiny.
Jedna z mála obousměrných stezek vede kolem Seiny.

Paříž není nikdy brána jako nějaká cyklistická metropole a ona ji možná ani není, ale cyklisté k ní nerozlučně patří, stejně jako všudypřítomné stojany na kola, cyklopruhy, cyklobuspruhy a stanice pro sdílení kol (bikesharing). Právě bikesharing jsme využili pro naše cesty po městě.

Zde je často problém kolo vrátit. Je dobré si dát nějakou rezervu na čekání, než přijde někdo, kdo na jednom z kol odjede a uvolní Vám místo.
Stanice u Eiffelovy věže. Zde je často problém kolo vrátit. Je dobré si dát nějakou rezervu na čekání, než přijde někdo, kdo na jednom z kol odjede a uvolní Vám místo.

Lze se snadno registrovat buď online nebo na jakékoliv stanici. Využití služby stojí 1,7€ na den nebo 8€ na týden a poté již můžete kola v podstatě neomezeně využívat zadarmo. Jediné omezení je 30 minutový limit. Do toho kolo musíte vrátit, ale není problém si na další stanici půjčit kolo jiné. Ono jako turista Vám na většinu cest stačí právě ona půl hodina. Poté je poplatek 1 € za započatou půl hodinu a za následné půlhodiny jsou to již eura 2 respektive 4. V porovnáním s cenou za lístek na metro je to však stále dobré (1,7 € jedna jízda). Před registrací je nutné myslet na 150 € zálohu na kolo. Tento poplatek Vám bohužel banka zablokuje na delší dobu, než máte kolo půjčené. Řešil jsem to na infolince a bylo mi řečeno, že u francouzských karet se částka odečte až po nenavrácení kola, ale u ostatních evropských platebních karet se částka zablokuje současně s vypůjčení kola a vrátí až po několika dnech.

Registrace zabere chvilku. Poté získáte osmimístné číslo a vybere si svůj pin kód. Tyto údaje pak slouží k vyzvednutí kola kdekoliv po městě.
Registrace zabere chvilku. Poté získáte osmimístné číslo a vybere si svůj pin kód. Tyto údaje pak slouží k vyzvednutí kola kdekoliv po městě.

A následně už hurá do pařížských uliček a bulvárů. Cykloopatření sice nejou všude, ale na většině významných bulvárů jsou oddělené cyklobuspruhy nebo cyklopruhy a nutno říct, že motoristé jsou v pařížských ulicích na cyklisty zvyklí a jsou k nim ohleduplní, ačkoliv většina z nich jezdí na červenou a občas nerespektuje pravidla. To však ještě víc platí o chodcích a řidičích taxi. Přes velký provoz se tak na kole cítíte až nepřirozeně bezpečně. Stačí ukázat rukou, ohlédnout se a jet …

Půjčená kola
Půjčená kola jsou pohodlná, mají integrovaná světla, tři převody, košík, blatníky, stojánek i zvonek.

Pokud tedy chcete zažít Váš výlet do Paříže nebo jiného velkoměsta jinak, zkuste to na kole. Nejenže uvidíte mnohem víc, zažijete zajímavé příhody a vyzkoušíte, jak to pro kola funguje jinde v Evropě, ale taky značně ušetříte za dopravu. Jak už bylo řečeno, registrace na týden stojí pouze 8 €, oproti tomu lístek na MHD na 5 dní Vás vyjde na nějakých 45 €.

Další fotografie z cyklistické Paříže naleznete na našem FB:

Během 4 dnů jsme po Paříži najeli desítky kilometrů na kole. Využili jsme služeb místního Bikesharingu Velib' a brzy se můžete těšit na článek!

Zveřejnil(a) Cyklo Budějovice dne 31. říjen 2014

Lukáš Bajt

Paříží na kole
Štítky:        

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.