České Budějovice mají díky své poloze, příznivé morfologii a poměrně kompaktní zástavbě téměř ideální předpoklady pro jízdu na kole. Tento potenciál si dnes uvědomuje čím dál vetší část obyvatel, někteří úředníci i politici. Rozvoj cyklodopravy však není jen o postavení stezky kolem řeky nebo jako spojení města s okolními obcemi, ale o přizpůsobení dopravních řešení po celém městě tak, aby se cyklista ve většině ulic města cítil tak, že tam patří, že je tam s ním počítáno. Jedná se o zklidnění dopravy v oblastech s převládající obytnou funkcí, vytvoření cyklopruhů, cyklobuspruhů, cyklopiktokoridorů nebo samostaných stezek podél hlavních tahů, které spojují důležitá místa nejkratším a nejrychlejším možným způsobem. Musíme si uvědomit, že každý cyklista a cíl jeho cesty má jiný význam, a proto také vždy vybírá jinou cestu. Jednou tu frekventovanou a nejrychlejší, jindy zas tu pomalejší a bezpečnější. Městská cyklistika je rovnocenný druh dopravy a její podpora má řadu pozitivních ekologických i ekonomických dopadů. Neměla by být proto opomíjena a její rozvoj by měl mít jasnou strategii. Cyklodoprava by měla být v synergii s dalšími druhy dopravy, které ji mohou doplňovat (MHD, vlaky, autobusy, chůze), čímž se tak doprava stane multimodální, nikoliv jen orientovaná a řízená jednou složkou – automobilovou dopravou.

S tímto názorem souhlasíme a vizi občanského sdružení CykloBudějovice bereme za svou. Chceme, aby:

  • generel cyklistické dopravy byl schválen radou města jako závazný dokument, který budeme postupně naplňovat a pro novou výstavbu a rekonstrukci stávajících komunikací se budeme držet jeho zásad,
  • byla zřízena funkce cyklokoordinátora jako zaměstnance magistrátu na plný úvazek, jehož úlohou je naplňování a kontrola cílů schváleného cyklogenerelu byla zachována cykloskupina, kde se pravidelně setkávají odborníci, politici, úředníci a aktivisté a řeší aktuální témata cyklodopravy,
  • bylo vyčleněno každý rok z rozpočtu města alespoň 5 mil. Kč na cykloopatření (infrastukturu pro cyklisty, vodorovné značení, stojany, svislé značení, doprovodnou infrastrukturu, atd.),
  • se rozvojem cyklistické infrastruktury a propagací cyklodopravy postupně zvyšoval podíl cyklistů v dělbě přepravní práce z nynějších 10% na 15% do roku 2018.

V Českých Budějovicích dne 10. 8. 2014
Za CykloBudějovice o.s.
Mgr. Lukáš Bajt
Ing. Petr Klika
Ing. Jan Žvak

Vize CykloBudějovice 2018
Štítky:

2 komentáře u „Vize CykloBudějovice 2018

  • 26.10.2014 (12:39)
    Trvalý odkaz

    Naprosto souhlasím se vším, co se v tomto článku píše a budu doufat, v co nejkladnější přístup rozvoje cyklodopravy ve městě. Celoročně využívám kolo, jako dopravní prostředek do práce (sídl. Vltava – Rožnov). Za rok tedy ujedu 2500 km, když budu počítat pouze přímou cestu z domova do práce a zpět, tak v teoretickém výpočtu zplodin na kilogramy CO2, které by spotřebovalo mé auto, jsem našemu městu za rok ušetřil 415 kg CO2 :-).

    Reagovat
    • 26.10.2014 (19:03)
      Trvalý odkaz

      Dobrý den,
      to je příkladný přístup :-). Co na to říct, jedině tlačit na politiky, které jsme si zvolili, aby městskou cyklistiku podpořili a je jedno jestli skončili v opozici nebo v koalici.

      Reagovat

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..